Dovlecelul

Legume vedeta

Dovlecelul face parte din aceeasi familie cu pepenele, castravetele si dovleacul si are reputatia de a fi neinteresant, plictisitor la gust si inutil. Este de fapt o leguma necomplicata, foarte sanatoasa si gustoasa daca alegem modalitatea de gatire potrivita si acele mirodenii care sa-i completeze aroma.

Folosit mai ales in bucataria mediteraneana, dar si in gastronomia romaneasca datorita calitatilor deosebite nutritive si terapeutice, dar si datorita faptului ca este usor de cultivat si de preparat, dovlecelul este o leguma de culoare verde, galben deschis sau chiar alb, cu o aroma delicata. Indiferent de sortiment se consuma de obicei legumele tinere, fiind mai gustoase si mai usor de digerat.

Dovlecelul este o leguma minunata in curele de slabire. Poate fi consumat in orice cantitate, singura grija fiind modul in care este preparat. Ideal este sa fie fiert in aburi, copt cu un strop de ulei, la cuptor sau pe gratar. Poate fi consumat si crud, mai ales in cazul dovleceilor foarte tineri, feliat sau ras, in salate si aperitive. Cu ulei, sare, ierburi aromate si suc de lamaie este un adevarat deliciu. Poate fi copt sau inclus in compozitia painii si a diverselor mancaruri, de pilda musaca, ghiveci, chiftelute si altele. Din dovlecei se mai prepara si ciorba, supa, bors, budinca, dulceata, zacusca. Merge foarte bine cu rosii si vinete, si ele legume foarte bune in dieta. Dovleceii nu trebuie curatati de coaja, pot fi taiati felii, in cuburi sau tocati marunt, cum doriti. Cu aroma lor discreta, putin dulce, sunt ideali pentru marinat, spre exemplu cu plante puternic aromate, cum ar fi rozmarinul, busuiocul, cimbrul, usturoiul sau chilli. Chiar si florile dovleceilor sunt comestibile, fiind considerate o delicatesa.

Indiferent de dieta, dovlecelul poate fi mancat fara limite, dat fiind faptul ca are un aport caloric nesemnificativ: 15 kcal la 100 de grame, in conditiile in care contine 95% apa, vitaminele A, B, C si E si multe minerale: potasiu, fosfor, magneziu, calciu, elemente ce sunt conservate prin pregatirea la abur sau la cuptor. Nu contine deloc colesterol sau grasimi saturate. In plus dovlecelul este un veritabil pansament gastric, fiind indicat in gastrite, ulcere si alte afectiuni ale aparatului digestiv. Contribuie la mentinerea sanatatii ochilor, iar datorita continutului de magneziu reduce riscul de infarct si accidente vasculare cerebrale. Este benefic în scaderea tensiunii arteriale datorita prezentei potasiului si magneziului. Deoarece contine fibre, previne cancerul de colon. Are un rol antiinflamator in astm si osteoartrita.

Alege dovleceii cu coaja intacta, fara pete, lucioasa si cat mai deschisa la culoare. In general, cu cat sunt mai mici cu atat sunt mai aromati, cei mari continand mai multa apa si samburi. Trebuie sa fie tari si neloviti. Trebuie evitata depozitarea lor impreuna cu rosiile sau alte fructe, pentru ca acestea emana etilena, un gaz care accelereaza coacerea dovleceilor, stricandu-se astfel mult mai rapid.

Retete Culinario in care dovlecelul este vedeta:

Dovlecei invizibili, Dovlecel cu iz asiatic, Negerek – budinca de dovlcei (turceasca), Chiftelute cu dovlecei si feta, Zacusca de dovlecei, Pastalopitta sau budinca de dovlecei, Salata de zucchini si telemea grill, Rulouri cu rozmarin, Dovlecei cu ton, Frittata de dovlecei cu cimbru, Dovlecei patison umpluti cu legume, Supa crema de dovlecei.

Pentru toate retetele care contin dovlecei, foloseste filtrele din dreapta de pe pagina Retete culinare, bifand la Ingrediente - Legume si Radacinoase -  Dovlecei.

Din Legume vedeta

28.02.2013

Ceapa verde

Citeşte mai departe →

18.02.2013

Roșia

Citeşte mai departe →

14.02.2013

Morcovul

Citeşte mai departe →

Comentarii

Pentru această acțiune
trebuie să fii logat!

Login With Facebook